אני זוכר שלפני שהתגייסתי ניסיתי לברר כמה עתודאי מרוויח ופשוט לא הצלחתי. כעבור 5 שנים אני סוגר מעגל ומפיץ תשובה לכל אותם אנשים ששואלים עצמם את אותה השאלה.

גם אתם קיבלתם תשובות מתחמקות כמו ״עזוב, זה מסובך״, ״זה תלוי בהרבה משתנים״, ״מה זה משנה? בכל מקרה אין לך השפעה על זה״ וכו׳? לא עוד! כאן תמצאו את כל המידע שחיפשתם כולל תצלומים אמיתיים של תלושי שכר.

לפני שנתחיל בואו נעשה קצת סדר:

כל העתודאים, אקדמיזטורים וחברי שאר המסלולים האקדמיים משרתים שלוש שנים בשירות חובה – ללא קשר לדת גזע ומין. אפילו אם עליתם לארץ בגיל 24 עם תואר כבר ביד – צה״ל דורש מחברי כל המסלולים האקדמיים שלוש שנות חובה. לאחר שסיימתם את שירות החובה תיכנסו לשירות קבע (שלוש שנים במסלול העתודה, שנתיים באקדמיזציה ולא אגע כאן במסלולים האחרים).

שכר בשירות חובה

בשירות חובה מאוד קל להסביר את השכר:

  • בערך 1,850 ₪ נטו ייכנסו לכם לחשבון ב-1 לכל חודש.
  • אם אתם חיילים בודדים, נשואים עם ילדים, גרים ביישוב ללא תחבורה ציבורית, גרתם במרחק של יותר מ-100 ק״מ מהבסיס והחלטתם לשכור דירה או חריגים מכל סיבה אחרת ייתכן (ואני מדגיש את המילה ייתכן) שתהיו זכאים לעוד כמה פרוטות.
  • תהיו זכאים לכל ההטבות הרגילות של כל חיילי חובה (חשבון בנק ללא עמלות, נסיעות חינם על מדים וכו׳).

שכר בשירות קבע

בשירות קבע המצב כבר מסתבך כך שגם רואה חשבון מוסמך יתקשה לחזות את השכר החודשי המדויק, אעשה כמיטב יכולתי ותרגישו חופשי לשאול שאלות. גורמי השכר העיקריים הינם:

  • שכר בסיס (של עתודאים)
  • תוספת ותק
  • תוספת גמול השלמות (גמו״ש)
  • החזרי שכר דירה
  • החזרי דלק

עוד מעט אפרט כל סעיף אך לפני שתסקלו אותי באבנים אגיע לפואנטה והיא שהשכר ההתחלתי של עתודאים מהנדסים (ושאר בעלי תואר B.Sc) הוא בערך 7,000 ₪ נטו בחודש. כלכלנים, לוגיסטיקאים וכו' מקבלים בסביבות ה- 6,700 ₪ נטו בחודש. הנתונים הנ״ל מניחים שיש לכם גמו״ש א׳ (פירוט בהמשך).

רה דירוג (תוספת ותק)

אחרי שנתיים בשירות הקבע תיחשבו סרנים ותיקים והמשכורת שלכם תגדל בכאלף ש״ח לחודש (מה שנקרא רה דירוג). מרגע שסיימתם תואר שני הותק שלכם מצטבר פי שניים יותר מהר, כלומר אם סיימתם תואר שני כשעוד הייתם סגן הרה דירוג יחול אחרי שנה אחת בקבע במקום אחרי שנתיים. מעניין לדעת שכל עבודה במוסד מדיני (למשל עוזר הוראה באוניברסיטה) גם נספרת כוותק!

מבולבלים? דמיינו שזה משחק: אתם צריכים לצבור 24 נקודות כדי לקבל דירוג. באופן רגיל כל חודש בקבע מזכה אתכם בנקודה אחת אבל החל מהרגע בו סיימתם תואר שני, כל חודש יתחיל לזכות אתכם בשתי נקודות במקום רק נקודה אחת.

מענקי התמדה (משכורת 13)

החל משנה ושלושה חודשים לאחר הרה דירוג תקבלו מענק התמדה אחת לחצי שנה, עד ארבעה מענקים סך הכל (שימו לב שלרובכם זה רלוונטי רק אם תחתמו קבע נוסף, תלוי מתי סיימתם תואר שני). סכום כל מענק יוצא בסביבות 6,000 שקלים.

תוספת גמו״ש

כאנשי קבע תוכלו להגדיל את המשכורת ע״י יציאה לקורסים, לאחר שתצברו מספיק שעות למידה המשכורת שלכם תעלה. ניתן לצבור עד שני גמו״שים כאשר כל אחד דורש צבירה של 400 שעות. אם תבחרו לצאת לקורס קצינים, ההשלמה החילית שתבצעו כבר תיחשב לכם כגמו״ש א׳. לאחר מכן תצטרכו להציק למפקד שלכם עד שיישלח אתכם לעוד קורסים עד שתשלימו גמו״ש ב׳ שיעלה לכם את המשכורת בכ-700 ₪ נוספים. קחו בחשבון שלא כל העתודאים מספיקים להשיג גמו״ש ב׳ לפני הכניסה לקבע, או בכלל.

אם למדתם קורסים מיותרים לתואר ראשון או קורסי השלמה לתואר שני (כל מה שמזכה בנקודות זכות אך לא רשום בתעודת הגמר, או מופיע במפורש כקורסים עודפים) ייתכן שתצליחו לשכנע את הצבא להחשיב אותם כשעות לגמו״ש ביחס של 14 שעות עבור כל נקודת זכות.

תעשו לעצמכם חישוב כדאיות כלכלי, ייתכן שכדאי לכם לצאת לקורסים אזרחיים על חשבונכם הפרטי רק כדי לסגור גמו"ש.

החזרי שכר דירה

מי שגר במרחק של מעל 60 ק"מ מהבסיס (100 ק"מ לחיילי חובה) יכול לבקש לגור בבית החייל או, לחלופין, לשכור דירה קרובה לבסיס ולבקש החזר כספי שנע בסביבות האלף ש"ח בחודש, תלוי באיזור המגורים. איך נמדד המרחק מהבסיס אתם שואלים? ממש דומה למה שאתם יכולים לחשב לבד ב-Waze או Google Maps כאשר נקודת המוצא היא הבית האחרון בו גרתם שנתיים רצופות לפי רישומי משרד הפנים.

ישנם עוד חוקים רבים בנושא אבל ניתן לכם לגלות אותם בדרך הקשה,  רק תבטיחו לא להתעצבן יותר מדי כשתיתקלו בהיגיון צבאי 🙂 אם אתם חיילים בודדים או בעלי משפחות דווקא תופתעו לטובה.

החזר הוצאות נסיעה (דלק)

אם לרשותכם עומד רכב אתם יכולים לבקש החזרים עבור הוצאות דלק. תוכלו לקבל עד 500 ש"ח לחודש, תלוי בכמות האוטובוסים שאתם צריכים לקחת. אם אתם משרתים בצריפין או תה"ש אל תשכחו לציין את הקווים הפנימיים של הבסיס!

הטבות נוספות

קיימות עוד שלל הטבות, חלקן מתבטאות בכסף אמיתי שנכנס לכם לחשבון הבנק ואחרות הן דרכים לחסוך כסף. על רגל אחת אנשי קבע מקבלים הנחות במספר בתי עסק, יכולים כמובן לנסוע חינם על מדים, משלמים קצת פחות מס הכנסה ועוד… אתם מוזמנים לעיין בפוסט מדריך הזכויות לאיש הקבע למידע נוסף.

לסיכום

וואו, זה היה ארוך ומייגע… הגיע הזמן לסיכום:

  • נכון לעכשיו עתודאי בחובה מקבל בסביבות 1,850 ₪ נטו החודש.
  • עתודאי מהנדס בקבע מקבל שכר התחלתי של כ-6,200 ₪ בחודש, 7,000 ₪ אם סייםם גמו"ש א' ו- 7,800 אם סיים בנוסף גם גמו"ש ב'.
  • עתודאי בקבע שאינו בעל תואר B.Sc יסתפק בכמה מאות שקלים פחות.
  • השכר יגדל במידה מסוימת לאחר שתצברו וותק מסוים (רה-דירוג).
  • יש תוספות והחזרים שמגדילים עוד קצת את המשכורת בתנאי שאתם זכאים להם.
  • בקישור הבא תמצאו מגוון תצלומים של תלושי שכר:

רוצים דוגמאות אמיתיות לתלושי שכר?
כנסו לאוסף התלושים בדף הפייסבוק שלנו